Den nye definition af “mindful” mad
Fremme af etisk madlavning, som respekterer territoriets værdi: Dette er en af hovedambitionerne bag Care’s – The Ethical Chef Days, den årlige globale event, der afvikles i Alta Badia i hjertet af Dolomitterne, hvor haute cuisine blandes med et fokus på en mere ansvarlig fremtid. Care’s arrangeres af Norbert Niederkofler og hans ven Paolo Ferretti og er en invitation til at forstå, hvor vigtigt det i dag er at opføre sig ansvarligt i den måde, vi tilgår mad på.
Care’s, hvis underoverskrift ikke så overraskende er The Ethical Chef Days, genforener internationalt anerkendte kokke, der deler samme engagement. Eventen ønsker at være inspirationen til en positiv forandring inden for madlavning, en slags tilbagevenden til de ældste praksisser, hvor man var afhængig af ressourcer på den rigtige måde, naturens rytme og territoriet.
Care's – etisk madlavning Care's kok – Atelier Moessmer
Care's kok – Atelier Moessmer Norbert Niederkofler
I løbet af fire dage med “øko-gastronomiske” tilbud fortæller kokkene om problemer, der berør vores dagligdag, som det haster med at få løst: gendannelsen af fødevaresystemer, bortskaffelse af affald og mindskning af madspild, men også konceptet med lokalsamfund, uddannelse og oplæring. Care’s er med tiden blevet mere end en særdeles populær event og mulighed for at prøvesmage nærende, velsmagende mad. Den er også en vigtig begivenhed, hvor der opstår synergi gennem samarbejde mellem verdens bedste kokke, med en intention om at inspirere til forandring i dagligdagen for at skabe den nye definition af “mindful” mad. Af denne grund belønner Care’s de unge kokkes arbejde, som skaber opmærksomhed omkring en kultur af pleje og ansvarlighed i forhold til miljøet og de lokalsamfund, der er afhængige af det, ved at definere en ny måde at lave haute cuisine på.
Rifugio Ütia Bioch, Badia (BZ)
Care’s kok
Den ansvarlige håndtering af ressourcer er det, der inspirerede til samarbejdet mellem Care’s og Lavazza, som har været blandt initiativets partnere siden den første event i 2016. Samarbejdet falder inden for Lavazza Groups kommunikationsplatform Blend for Better, der med udgangspunkt i virksomhedens inderste værdier definerer dens nuværende forpligtelse, som ikke kun er at producere fortræffelig kaffe, men også gennem den almennyttige Giuseppe and Pericle Lavazza Foundation Onlus at fremme bæredygtige landbrugsmetoder i produktionslandene, udvikle de lokalsamfund, hvor produktionen foregår, og at gøre forbrugerne mere opmærksomme på vigtigheden af at bevæge sig mod en økologisk omstilling.
Ved eventen, der foregår i højderne, vil Lavazza være til stede gennem La Reserva de ¡Tierra! og derudover tilbyde sessioner med prøvesmagning, udført i samarbejde med Lavazza Training Center, hvor deltagerne kan få en autentisk kaffeoplevelse som en demonstration af de uendeligt mange eksperimenter, hvor kaffe kan være stjernen. Det gennemgående tema i alt dette? Det vigtige krav om kvalitet, uanset hvad, men aldrig på bekostning af naturens velbefindende.